Villanyautóknál nem meglepő módon a keresztkérdés mindig az egy feltöltéssel megtehető kilométerek száma és az autó tölthetősége. A Tesla Model 3 iránt azért is ekkora a kereslet, mert elfogadható vételár mellett kínál viszonylag nagy hatótávolságot. Na de mennyi is az annyi?
A Tesla az amerikai EPA hatóság által mért hatótávolságot kommunikálja. A Model 3 ugye kétféle akkumulátorral rendelhető, egy kisebb 50 kWh és egy nagyobb 75 kWh kapacitásúval. Előbbihez 220 mérföld (kb. 355 km), utóbbihoz pedig 310 mérföld (kb. 500 km) hatótávolság párosul a Tesla weboldala tanúsága szerint.
Fontos hangsúlyozni, hogy az amerikai EPA által mért értékek ugyan irányadóak, viszont sokkal inkább a valóságot tükrözik, mint például az európai NEDC ciklus által mértek. Az európai értékeket ha megszorozzuk egy 0,8-as szorzóval, körülbelül akkor kapjuk meg az EPA/valós számokat. Európában a gyártók a NEDC értékeket, Amerikában pedig az EPA értékeket tüntetik fel mindenhol. Ezzel magyarázható az is, hogy ugyanaz a Tesla Model S 100D a Tesla amerikai weboldala szerint sokkal kevesebbet tud megtenni egy feltöltéssel, mint szintén a Tesla, de európai weboldala szerint.
![]() |
![]() |
Visszatérve a Model 3-hoz, papíron ez mind szép és jó, na de a valóságban vajon hogy alakulnak a számok? Bjorn Nyland ismert norvég vlogger, aki villanyautókkal szokott roadtripeket tenni. Nemrégiben Kaliforniában járt, ahol lehetősége volt pár napig egy új Model 3 volánja mögé ülni.
A nagyobb, tehát 75 kWh-ás (amiből kb 70-72 kWh felhasználható) Model 3-hoz volt szerencséje, amely az EPA szerint egy teljes feltöltéssel kb. 500 kilométer megtételére képes. Bjorn és társa a lent látható videóban azt tesztelték, vajon kihozható -e az 500 kilométer az autóból.
A körülmények teljes mértékben egy valós szituációnak megfelelőek voltak, a külső hőmérséklet 21 Celsius fok volt, ők az autópályán 90 km/h-val közlekedtek ketten, Autopilot és légkondícionáló berendezés is bekapcsolva.