Ezer kilométeres hatótáv és hihetetlen gyorsulás. A Tesla bemutatója után sokan gyászolni kezdték a robbanómotort, de mégis mit követett el a Tesla, hogy elérték ezeket a hihetetlen számokat?
„Azért készítettük az új Roadstert, hogy keményen odaverjünk a benzin hajtotta autóknak” – mondta Elon Musk, a Tesla vezére az új sportautójuk leleplezésén.
Az amerikai villanyautógyártó a minap mutatta be az első elektromos kamionjait, amelyeket azóta várunk, hogy bejelentették, belépnek a kamionpiacra. Volt viszont még egy Tesla, amelyet jóval régebb óta várunk már, mint bármelyik másikat. Ez a Roadster új generációja, amelyet a kamionok után egy Apple-t idéző „one more thing”-es visszajövetellel mutatott be tegnap a gyártó.
Régóta nyílt titokként volt jelen a tény, hogy a Tesla dolgozik a Roadster 2-n. Musk többször is elhintette, hogy készül, és hogy eddig nem látott teljesítményt várhatunk az elektromos kétülésestől – ami már nem is igazán kétüléses.
Tudtuk, hogy jön a Plaid mód, – vagyis magyarul egyszerűen pléd – illetve hogy felülkerekedik majd az összes eddigi Teslán. Ezt viszont még akkor mondta el Musk, mikor még a P90D járt az élen. Amikor azonban megjelent a P100D, ami 2,4 másodperc alatt repítette nulláról hatvan mérföld per órás tempóra az utasait, kíváncsi lettem, hogy mégis mi lehet a terv a Roadsterrel.
Innen kapta a nevét a “Pléd Mód”
Lesz még vajon nagy ugrás a Teslától? Vagy közel járunk a határhoz? Nem jártunk…
Az új Roadster kilő, és kevesebb, mint két másodperc alatt eléri a 60 mérföld per órás (96 km/ó) tempót. Szériagyártott autótól még közel sem láthattunk ilyet. Egyedül a gyorsulási versenyekre épített verdák produkálhatnak hasonlót. Ez pedig elvileg egy utcai szuperautó, amit néhány év múlva bárki megvehet, aki megteheti.
Élőben nem sokan láthatták eddig az új Roadstert, de az Electrek beszámolója alapján kiderült néhány dolog arról, hogy mégis hogyan hozta ezt össze a Tesla.
Seth Weintraub, a szaklap egyik újságírójának volt lehetősége beülni a prototípusba, és az első, amire felfigyelt, hogy az elődhöz képest egész magasan van a padló. Nem kizárt, hogy a Tesla fogott két 100 kWh-ás akkucsomagot, és egymás fölé helyezte őket, így elérve a 200-as kapacitást. A két akkumulátorból nagyobb feszültséget is lehet kipréselni, ami elengedhetetlen a jobb gyorsulás eléréséhez.
Így osztogatja ingyen az új Roadstert a Tesla
A Tesla három motort használ mindehhez. Egyet-egyet a hátsó kerekekhez, egy másikat pedig az első tengelyhez. Ezek mind egymástól függetlenül működnek, így segítve a stabilitást, ráadásul mindegyikük nagyon komoly csúcsnyomatékkal bírhat. Sejtésem szerint az 1,9-es gyorsuláshoz nem kell hatalmas lóerőkben gondolkoznunk. Biztosan ezer feletti számról beszélünk, de indulásnál inkább a gumik tapadása, mintsem a lóerők száma számít a legjobban. Az új Roadsteren hátul 325-ös, míg elől 295 milliméteres abroncsok feszülnek, amelyek igen komoly tapadással bírhatnak. Valószínűleg nem is lesz olcsó egy defekt.
A végsebesség és a negyedmérföldes idő már jobban inkább a lóerők játéka. A Tesla szerint több mint 400 kilométer per órával képes száguldani az új Roadster, ami egy benzines autótól is rendkívül szép adat. Hát még egy elektromostól. Pedig eddig a lóerőkhöz képest egészen alacsonyan volt az elektromos autók sebességhatára, de a Tesla most itt is komolyan megemelte a lécet. Az autó légellenállása viszont gyaníthatóan eléggé kicsi, ami egyben azt is jelenti, hogy nem sok aerodinamikai tapadása lehet az új Roadsternek. Az autó alján feszülő méretes diffúzor, és a kicsike hátsó szárny talán az egyedüliek, amelyek segíthetik a stabilitást a hatalmas tempóknál. Ezek fényében nem lepődnék meg, ha a mondjuk egy kasztniból kiemelkedő nagyobb hátsó szárny, és némi plusz aerodinamikai tapadást segítő elem is megjelenne a végleges változaton.
A negyedmérföldes sprinten elért 8,8-as idő is lenyűgöző számadat, amely szintén kiemelkedik az összes többi szériagyártott szuperautó közül. A legjobbak is bőven 9 és fél másodperc alatt végeznek, amire az új Roadster már nyugodtan kifújta magát.
Érdemes lehet még megemlíteni az 1000 kilométeres hatótávot, ami először leírva rengeteg, viszont mégsem túl meglepő adat. Kétszáz kWh-ás kapacitással, és két teljes értékű üléssel – a hátsókat ugyanis nem véletlen nem mutogatta a Tesla – ez egy valóban elérhető hatótáv, ami nem feltétlen kiált hatalmas áttörésért. Nem hiába nincsenek viszont még ekkora kapacitással működő villanyautók, ugyanis ekkora akkumulátorcsomagot csak horrorisztikus áron lennének képesek kínálni a gyártók.
Az új Roadster lenyűgöző. Igazi Tesla. Ugyanakkora, ha nem nagyobb innovációkkal, mint eddig szinte bármely autójuk. Az adatokat pedig már összemértük a többi utcai autóval, viszont érdemes megjegyezni, hogy 2020-ig ebből az autóból biztosan nem lesz szériamodell. Addig még várnunk kell, az összehasonlítások pedig csak az akkori technikákkal szemben lesznek valóban igazságosak. Érdekes lesz, hogy az olyan gyártók, mint a Rimac vagy a NIO, vagy ezek mellett a német és japán „öregek” mit lépnek majd az elkövetkezendő években a Roadsterrel szemben, illetve hogy mikben fejlődhet még az autó mostantól, az utolsó bemutatója napjáig.